söndag 6 januari 2013

Ett eget rum

Jag hörde för ett tag sedan någon klok person som intervjuades på radio om samtiden och framtiden. Ett av ämnena var bloggande och tjejer och kvinnors bloggande på nätet.
Är det inte en hets? Blir det en helylle tävling? Hursmors ideal? Nja det tyckte inte den kloka forskaren, som snarare menade att det var ett tecken på frihet att få forma sig själv, att skapa sin egen identitet. Och att många mår bra av utrymmet att få göra det. Ja låter ju rimligt.
Jag var på en paneldiskussion med underbara Nour El-Refai (nourelrefai.se) och Maria Sveland (www.mariasveland.se) Nour sa något i stil med: Vi bes hela tiden att ta plats, men det finns ju ingen plats, det lämnas ingen plats. Hur ska tjejer/kvinnor ta plats när det inte finns någon? Genom bloggande finns en plats! Så jäkla bra.
Underbara Clara (http://www.underbaraclaras.com/clara-ryter-ifran/bloggande-ar-ju-ett-javla-trams/) har ju också ifrågasatt varför kvinnor och det som traditionellt anses som kvinnogöra alltid betraktas som strunt. Det är fan inte strunt. Nä som feminist kan jag inget annat än hålla med!! Nu tar jag min plats, en liten liten i det stora sammanhanget men en stor plats för mig! Och den är alldeles min, Virginia Wolf skrev om ett eget rum och på nätet har många tjejer och kvinnor, pojkar och män hittat ett helt eget rum. Än är resan lång men detta är en pusselbit på vägen.

Psst... Ursäkta länkandet, skriver inlägget på telefonen så jag vet inte hur jag lägger in dem bättre.

Go kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar